医工学を含め、ものづくりの究極はカスタマーサービスにあると思っています。医工学の場合は、顧客は医療従事者、最終的には患者さんじゃないですか。医療従事者がどういうサービスを欲しているのかを認識して、バックキャスト的にそれを実現するための装置やツールを開発することが一番重要だと思うんです。それはハードウェアだけじゃなくて、ソフトウェアとの組み合わせが重要で、最終的にはどういうサービスになるのか、そこを認識して開発しないといけません。これからは、現場の人間が使いやすい、使いたがるようなものを作ることがミッションとなる気がします。最終的には、医療機器開発の現状における、日本の輸入超過の課題を何とか解決したい。ものづくりもそうだし、材料もそうだし、ソフトウエアや情報処理の技術も必要だし、オール東北大でやりたいです。当然、文系の倫理的な視点も入れるべきだと思います。
I believe that the ultimate in manufacturing, including medical engineering, is customer service. In medical engineering, the customer is the medical professional, and ultimately the patient, isn’t it? The most important thing is recognizing what kind of service the medical profession wants and developing the devices and tools to realize it from a backcasting perspective. It’s not just about the hardware; it’s also about the combination of software, and we have to recognize what kind of service it will eventually become. Our mission will be to create products that are easy and desirable for the people on-site to use. Ultimately, I want to find a solution to Japan’s excessive imports of medical devices. We need manufacturing, materials, software, and information processing technology, and I want to do it all at Tohoku University. Of course, we should include an ethical perspective from the humanities.